آيه الكرسي- بخش پنجم
درباره وبلاگ


امام علي (ع): با قرآن كسي ننشست جز آنكه پس از برخاستن، با فزوني يا كاستي برخاست، فزوني در راهيابي و كاستي در كوري و گمراهي. (نهج البلاغه)


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 9:26 :: نويسنده : ali & mehdi

معناي كرسي

كرسي چيست؟ كرسي به معنا و تخت و به مناسبت اينكه اجزاء آن دراثر ساختن بر يكديگر قرار مي گيرد به اين نام ناميده شده.1 و گاهي كنايه از ملك سلطنت استعمال مي شود، مثلا گفته ميشود ((كرسي الملك)) و بمنظور از آن منطقه، نفوذ و قلمرو قدرت وحكومت شاه است كه منظور ازگنجايش و وسعت كرسي احاطه مقام سلطنت الهي است. بنابرين كرسي عبارتست از: مقام پروردگاري كه هرچه در آسمانها و زمين است از نظر اينكه مملوك و معلوم و تحت تدبير الهي است قائم به آن مي باشد و آن از مراتب علم است، و گنجايش آن نسبت به آسمان و زمين عبارت است از نگهداري ذات و آثار آسمانها و زمين و آنچه در آنها وجود دارد، و به همين دليل ذيلا مي فرمايد ((ولا يودوه حفظهما))

حتي از پاره اي روايات استفاده ميشود كه كرسي به مراتب از آسمانها و زمين وسيعتر مي باشد، به طوري كه مجموعه آنها در برابر كرسي همچون حلقه اي است كه در وسط بياباني قرار داشته باشد.

 روايتي از امام صادق (ع) كه فرمودند: (( ما السموات و الارض عند الكرسي الاكحلقة خاتم في فلاة و ما الكرسي عند العرش الاكحلقة في فلاة.))((آسمانها و زمين در برابر كرسي همچون حلقه انگشتري است در وسط يك بيابان، كه كرسي در برابر عرش همچون حلقه اي است در وسط يك بيابان2))

در تفسير عياشي از اميرمؤمنان (ع) روايت كرده كه فرمودند: آسمان و زمين و هر آفريده كه ميان آنها وجود دارد همه در جوف كرسي است و چهار فرشته آن را حمل مي كنند3.

فرشته اول: به صورت آدميان و گرامي ترين صورتي است نزد خدا وتضرع نمايد به خدا و طلب شفاعت و روزي نمايد براي آدميان.

فرشته دوم: به صورت گاو و سيّد چهارپايان، دعا و تضرع  نمايد به خدا و طلب شفاعت و روزي نمايد براي چهارپايان .

فرشته سوم: به صورت كركس سيّد مرغان، دعا و تضرع  و طلب  شفاعت و روزي نمايد براي پرندگان.

فرشته چهارم: به صورت شير سيّد سباع، دعا و تضرع  و طلب  شفاعت و روزي نمايد براي درندگان.

و در جميع اين صورتها هيچ صورتي نيكوتر از صورت گاو نبود در نهايت سفيدي چون جمعي از بني اسرائيل گوساله را پرستيدند آن ملك به صورت گاو سر خود را به زير انداخت به جهت شرمندگي از خداي تعالي كه ابناي جنس او را معبود خود ساختند. دائم آن ملك ترسان و لرزان است ازآن كه مبادا عذاب الهي به شمامت گوساله پرستان بر او وارد شود.4 خلاصه و نتيجه مطلب اين است: كه كرسي خداوند همه آسمانها و زمين را بر گرفته و آن ها را احاطه كرده است. و معني آن اين است كه هنوز علم و دانش بشر نتوانسته است از آن پرده بردارد، زيرا وجود چنين عالمي كه آسمانها و زمين را در بر گرفته باشد به مراتب وسيع تر از جهان ما باشد هنوز از طرق متداول علمي اثبات نشده است، در عين حال هيچگونه دليلي بر نفي آن نيز در دست نيست بلكه همه دانشمندان متعرف اند كه وسعت آسمان و زمين در نظر ما با پيشرفت وسايل و ابزار مطالعات نجومي روز به روز بيشتر ميشود و هيچ كس نمي تواند ادعا كند كه وسعت عالم هستي به همين اندازه است كه علم امروز موفق به كشف آن شده است، بلكه به احتمال قوي عوالم بيشمار ديگري وجود دارد كه از قلمرو ديد وسايل امروز ما بيرون مي باشد.

در كتب معتبره از كتاب هاي علماء شيعه به نظر رسيده كه در آيه شريفه كرسي ده وقف است كه هر كه در وقت خواندن آن ده وقف را بجا بياورد و بعد دعا كند دعاي او مستجاب است قاعده باين نحو است كه ابتدا از انگشت كوچك يمني نمايد بهر وقفي كه مي رسد انگشتي عقد نمايد ختم بانگشت ابهام سيري كند و ميان دو عين يَشفعُ عنده هر حاجتي كه خواهد از دعاي خير طلب نمايد و در ميان دو ميم يَعلَمُ ما بين انچه در مقولهء دفع شرّ باشد طلب كند و چون ده وقف تمام شود و سه مرتبه صلوات بفرستد و سر بسوي آسمان كند و حاجت بخواهد و ده مرتبه سوره الحمد را بخواند و بعد از اتمام هر حمد يك انگشت از انگشتان معقوده را بگشايد و در وقت گشودن انگشتان از انگشت ابهام دست چپ نمايد تا انگشت خَُنصر دست راست كه ابتداي عقد او بوده است و بعد از فتح همه انگشتها به آسمانها نظر كند و بدمد و حاجت خود را بخواهد.

و در بعضي از كتابها طريقه عمل را تا چهل روز ذكر كرده اند بجهت قضاء حاجات تخلف ندارد و مواضع ده وقف از اين قرار است:

1 الله لا اله الّا هو 2 الحَيُّ الْقيوم 3‌ لأ تاخُذُهُ سِنَة وَ لا نَوْم 4 لَهُ ما في السموات و ما في الارض 5 مَنْ ذَالذي يَشْفَعُ عِنْدَه اِلَّا بِاذْنِهِ 6 يَعْلَمُ ما بَيْنَ اَيْديهِمْ 7 وَ ما خَلْفَهُمْ و لا يُحيطون بشيءٍ مِنْ عِلْمِهِ اِلَّا بماء شاءَ 8 وَسِعَ كُرْسيْهُ السموات و الارض 9 و لا يَؤُدُهُ حِفْظُمُها 10 وَ هُوَ العيّي العَظيم.

_________________________

1-       كرسي از نظر ريشه لغت از  (( كرس )) (بر وزن ارث) گرفته شده كه به معني اصل و اساس مي باشد و گاهي نيز به هر چيزي كه بهم پيوسته و تركيب شده است گفته مي شود. و به همين جهت به تخت هاي كوتاه ((كرسي)) مي گويند.

2-       تفسير نمونه ج 2 ص 202

3-       الميزان ج 2 ص 481

4-       اثني عشر ج 1 ص 458

 

منبع: کتاب آیة الکرسی (مشکل گشای مشکلات)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نويسندگان
پيوندها
آخرين مطالب